Tuesday 28 February 2012

My plan for DIY - Guestbook

Hye girls and B2B out there! 
ok, to be frank... saya bkn seorang yg kreatif...tapi saya suka mencuba.. 

Idea nak DIY guestbook ni dah lama..few months before my engagement...sbb selalu blogwalking about creativity and art in wedding preparations... so personally, to make a guestbook is not so difficult.... u can do it yourself in any way of creativity..  

Selain menjimatkan, ia satu kepuasan coz at least you have something to contribute with your own effort for your big day... trust me! kepuasan dan kelegaan. ia adalah memori dan kenangan yg sangat terindah.. and FYI, saya buat sendiri (dgn bantuan kakak ipar...coz i still need someone's help sbb baru nak start belajar buat sendiri) hiasan hantaran for BOTH sides for my engagement a year ago (pergh lama giler aku tunang .... haha XD )...sampai kulit tgn terkoyak sbb terkena gam tembak (btl ke nama bende alah ni? :P )..the reasons why pada masa tu, sbb saya x nak susahkan future mom in-law yg nak kene fikir dgn siapa nak kene tempah buat hiasan hantaran... kalo nak suruh en. tunang? hmmm, balik2 saya jugak yg tlg carikan org yg tukang buat...huuu....coz knowing her (my FMIL) for 7 years, saya tahu saya tak boleh sshkan hati die.... :)

ok! go back to the topic~!!

Konsep dan idea DIY Guestbook:

1. Use colored A4 paper (kertas tebal sikit pon xpe) or kertas lukisan
2. Guestbook template (boleh google dan download template) , then print - photocopy on both sides of paper (jimat)..template ni penting supaya korang x ssh nak baca balik ape yg tetamu tulis... kemas dan teratur..

Contoh template:


untuk yg binding sebelah kiri

untuk yg binding sebelah kanan
3.  Jgn lupa sebelum tu buat design utk page 1 and page 2 :)
 Contoh:

page 1
for clearer picture of page 1

page 2

4. Then boleh lah hantar kedai buat hardcover binding. mcm student master/PhD buat harcover utk research paper tu...

Contoh:






OK...siap! hehe..senang x? dah kira2 kos lebih kurang RM30-RM50 (depends pada tahap kreativity dan penggunaan kertas)   ;)


*credit to bitbitterbutterieka for sharing this :)

Note: i still have remaining of 2 months plus..rasa blh buat kot walau dlm keadaan sibuk bekerja..hehe...wish me luck! :D


1 comment: